HUSAM ALTAEE
حـســـام الطــائي

نظرية ام القرى الايرانية

منذ قيام الثورة الايرانية عام ١٩٧٩ و تحول النظام الى جمهوري ديني بقيادة الولي الفقيه بدا السعي لتحول ايران الى جمهورية الدين الاسلامي و ان تكون قائدة للامم الاسلامية لان ثورتها و حكومتها دينية مع تحقيق الاهداف السياسية في التوسع و السيطرة، في الماضي كان الشاه يحاول بسط نفوذه على الدول العربية بالقوة العسكرية و الصداقة مع الغرب، وبعد سقوط نظامه ورث نظام الولي الفقيه هذه النوايا ولكن باضافة الطابع الديني ليكون التدخل شرعيا، فظهرت ثلاث نظريات لحكم الولي الفقيه اثنان منها تسعى للتوسع. اولى النظريات لحكم الولي الفقيه هي “القومية الاسلامية” لمهدي بازركان رئيس وزراء الحكومة المؤقتة بعد الثورة فسعى لتاسيس حكومة موالية لسياسة السوق الاقتصادي العالمي و النهوض بالبلاد لتكون في مصف الدول المتقدمة و توجيه الطاقات و الموارد و قوة الثورة لتحقيق الاهداف القومية الداخلية، ولكن الخميني و قيادته عارضوا هذه النظرية لانها ابتعدت عن اهدافهم، فقرر بازركان وحكومته المؤقتة الاستقالة جماعيا. النظرية الثانية كانت للخميني وهي “تصدير الثورة” للقضاء على الحكومات الجائرة في كافة الدول الاسلامية و العربية تحديدا و اتهامها بالفساد و التسلط و الخروج عن الاسلام مع دعم الجماعات المنشقة بالسلاح و المال لاقامة “الحكومة الاسلامية العالمية” و نشر العقيدة الدينية، بسبب هذه النظرية التي امتزجت بسياسة التوسع و الاحتلال الديني بدات الاعتداءات و التدخلات في شؤون دول الجوار فكانت احد اسباب الحرب العراقية الايرانية التي اوقفت تصدير الثورة عند حدود ايران. اما النظرية الثالثة “ام القرى” لمحمد جواد لاريجاني رئيس مركز الابحاث و امين لجنة حقوق الانسان و تنص على تحول ايران الى مركز الاسلام العالمي و تشكيل امة اسلامية واحدة باستثارة الولاء الديني للشعوب لصهرها و توحيدها خارج اطار الولاء الوطني و جمعها تحت قيادة دولة “ام القرى ايران” و حكومة الولي الفقيه التي تقدم الاسلام الصحيح و تحافظ عليه لتقودها و تدافع عنها، ان نظرية ام القرى تعتمد على نظرية الخميني “تصدير الثورة” ولكن ليس بدعم الجماعات و اسقاط الانظمة و تحويل مدينة قم الى مركز اسلامي ولكن بتحويل كل ايران الى مركز الاسلام العالمي مع اثارة النزعة الدينية للشعوب و تقديس حكومة الولي الفقي. نظرية ام القرى تحمل هدفين الاول السيطرة السياسية عن طريق الاحتلال الديني و جعل الولي الفقيه هو “امير المؤمنين” الذي يحكم بسلطته الدينية كل الدول التابعة لام القرى متجاوزا كل الحدود الجغرافية، الهدف الثاني هو حماية ايران من القوى الدولية ففي حال نشوب اي نزاع تثور الحكومات و الشعوب الموالية على مصالح الدول المعادية لايران و تقف ضد اي تدخل عسكري او سياسي فتكون بذلك جيوش اضافية مستعدة للقتال لحماية المصالح الايرانية، و الغريب ان نظرية ام القرى تتناقض مع المادة ١٥٤ من الدستور و التي تنص على ان “جمهورية ايران لا تتدخل في الشؤون الداخلية للشعوب الاخرى” لكنها تتوافق مع اهداف السيطرة على الدول، في النهائية نجد ان النظريتان تصدير الثورة و ام القرى تستخدم الاسلام لتغطيه اهداف ايران السياسية التوسعية.

Since the Iranian revolution in 1979 and the regime's transformation into a religious republic under the leadership of the Wali al-Faqih, the pursuit of the transformation of Iran into a republic of the Islamic religion and to be the leader of the Islamic nations because its revolution and its government is religious while achieving political goals of expansion and control, in the past the Shah was trying to extend his influence Arab countries should have military force and friendship with the West, and after the fall of its regime, the Wali al-Faqih regime inherited these intentions, but by adding a religious character so that the intervention would be legitimate, three theories of the rule of the Wali al-Faqih emerged, two of which seek expansion. The first theories of the rule of the Wali al-Faqih are the "Islamic nationalism" of Mahdi Bazargan, the prime minister of the interim government after the revolution. His leadership opposed this theory because it deviated from their goals, so Bazargan and his interim government decided to resign collectively. The second theory was for Khomeini, which is "exporting the revolution" to eliminate unjust governments in all Islamic and Arab countries in particular, accusing them of corruption, authoritarianism and departing from Islam while supporting dissident groups with weapons and money to establish a "global Islamic government" and spread the religious belief, because of this theory. Which was mixed with the policy of expansion and religious occupation, attacks and interference began in the affairs of neighboring countries, and it was one of the causes of the Iran-Iraq war that stopped the export of the revolution at the borders of Iran. As for the third theory, “Umm al- Qura,” by Muhammad Jawad Larijani, head of the Research Center and Secretary of the Human Rights Committee, it states that Iran will be transformed into the Center for Global Islam and the formation of a single Islamic nation by invoking the religious loyalty of the peoples to meld them and unify them outside the framework of national loyalty and bring them together under the leadership of the “Mother” state. Villages Iran ”and the government of the Wali al-Faqih that introduces and preserves true Islam in order to lead and defend it. The Umm al-Qura theory is based on Khomeini’s theory of“ exporting the revolution ”but not by supporting groups, toppling the regimes and transforming Qom into an Islamic center, but by transforming all of Iran into The Center for Global Islam with the stirring of the religious tendency of the peoples and the reverence of the Wali al- Faqi government. The Umm al-Qura theory holds two goals: the first is political control through religious occupation and making the Wali al-Faqih the “Commander of the Faithful” who governs with his religious authority all the subordinate states to the villages, bypassing all geographical borders. The second goal is to protect Iran from international powers. In the event of any conflict, governments rise up. And the people loyal to the interests of the countries hostile to Iran and stand against any military or political intervention, so that additional armies are ready to fight to protect Iranian interests, and the strange thing is that the Umm al-Qura theory contradicts Article 154 of the constitution, which states that “the Republic of Iran does not interfere in internal affairs. To other peoples, ”but it is consistent with the goals of controlling states. In the end, we find that the two theories are exporting the revolution and Umm al- Qura uses Islam to cover Iran's expansionist political goals.