قبل مدة، رفع بعض العراقيين أعلاماً إيرانية، رداً على هتافات متظاهري التيار الصدري ضد تدخلات إيران وقاسم سليماني، ونشرت المجموعة في وسائل التواصل الاجتماعي حملة لشكر إيران، واعتذار لها على ما بدر من المتظاهرين. كانت هذه الأحداث مؤسفة جداً للمجتمع العراقي الذي خاض حرب الثماني سنوات ضد إيران، لإيقاف مدها الثوري الطائفي، فمن الذي يدفع اليوم ويساهم في صناعة الولاء الإيراني داخل العراق، ويكتل هذه المجاميع التي تقف ضد الوطنية العراقية وضد الجار العربي. هناك خمس جهات مسؤولة عن هذا العمل: أولاً: بعض السياسيين والأحزاب الدينية في السلطة والقادمة من إيران، حيث زرع هؤلاء بذرة الولاء الخارجي مُنذ عام 2003 ، من خلال مدحهم القيادات الإيرانية، وفتح باب الاستثمار غير المشروط للشركات الإيرانية، وجعل العراق سوقاً لمنتجاتها حصراً، ودعم إيران سياسياً واتخاذ المواقف نفسها في السياسة الخارجية، ويذهب كثيرون منهم لتلقي الدعم الإيراني في الحصول، أو الوصول إلى المناصب العليا في الحكومة العراقية. ذلك جعل من باقي السياسيين يتخذون إيران سبيلاً لاختصار الطريق إلى المناصب الحكومية، وكسب رضا الأطراف المواليه لها، وهذا انعكس أيضاً على من يعملون مع هذه الفئة حيث اتخذوا نفس الأفكار الموالية لإيران. ثانياً: المليشيات المدعومة من الأحزاب أو السياسيين والمدعومة إيرانياً، هذه المليشيات كثيراً ما تعلن ولاءها للمرشد الأعلى وإطاعتها أوامره، فهي تُمارس القتل والتعذيب والتهجير بحق كل من يحاول اتهام إيران، أو الإشارة بأنها تتدخل في العراق، وكثيراً ما ترسل من يتطوع في صفوفها إلى التدريب في معسكرات إيرانية، لتتم صياغة عقليته بأنه جندي تحت إشراف الحرس الثوري، ليعود إلى العراق بشعور أنه يحمل واجب الدفاع عن إيران ضد أبناء بلده. ثالثاً: القنوات التلفزيونية والصحف العراقية المدعومة من بعض السياسيين والأحزاب، أو من إيران مُباشرة، فهذه القنوات والصحف تعمل بدون رقابة أو ضوابط للرسائل الإعلامية، فهي تبث، ليل نهار، لبناء صورة ذهنية نمطية عن الولاء لإيران على حساب العراق، فهم يشكرون ويثنون على القيادة الإيرانية وتدخلاتها، ويصوّرون القادة الإيرانيين بأنهم أبطال في أعين الشعب العراقي. رابعاً: بعض رجال الدين الذين يستخدمون المنابر لأهداف سياسية، حيث يعملون على دمج المذهب الديني بإيران، ليصبح كل من يحاول المساس بها بأنه يمس المذهب، وبأن الحماية الإيرانية مستمرة للعراق. بالتالي، هو جزء منها. خامساً: الجيش الإلكتروني الإيراني المتكون من رجال الأحزاب الدينية، وبعض الموالين لإيران، يعمل في مواقع التواصل الاجتماعي لصناعة رأي عام، بعيد عن الوطنية العراقية، إذ يدعم كل السياسات الإيرانية، ويحارب كل من يتحدث عنها، ويستخدم أسماء عراقية، ليوهم الناس بأن صاحب الحساب عراقي وطني، لكنه يوالي إيران، وذلك ليجعل الشباب العراقي مُقتنع بأن الولاء لإيران مُنتشر أصلاً، وأن الناس مُتفقون عليه. الضحية في ذلك كله هو المجتمع العراقي الذي تحاربه هذه الجهات الخمس، وتعمل على تمزيقه بإشعال حرب بين مكوناته وتفتيت رأيه تجاه التدخلات الإيرانية، وإقناعة بأن فضلها كبير جداً، وأن الشكر والتقدير واجب، والمستفيد الوحيد من هذا هو إيران التي تريد إبتلاع العراق، أرضاً وشعباً.
A while ago, some Iraqis raised Iranian flags, in response to the chants of the Sadrist protesters against Iran's and Qassem Soleimani's interference, and the group posted on social media a campaign to thank Iran and apologize to it for what happened to the demonstrators. These events were very unfortunate for the Iraqi society, which fought the eight-year war against Iran, to stop its sectarian revolutionary tide. There are five bodies responsible for this work: First: Some politicians and religious parties in power coming from Iran, who have planted the seed of foreign loyalty since 2003, by praising the Iranian leaders, opening the door to unconditional investment for Iranian companies, and making Iraq an exclusive market for their products And support Iran politically and take the same positions in foreign policy, and many of them go to receive Iranian support in obtaining, or reaching, senior positions in the Iraqi government. This made the rest of the politicians take Iran as a way to shorten the way to government positions and win the approval of the parties loyal to it, and this was also reflected in those who work with this group as they took the same pro-Iranian ideas. Second: Militias supported by parties or politicians and backed by Iran, these militias often declare their loyalty to the Supreme Leader and obey his orders, as they practice killing, torture and displacement against anyone who tries to accuse Iran, or indicate that it is interfering in Iraq, and it often sends volunteers in its ranks to training In Iranian camps, to formulate his mentality as a soldier under the supervision of the Revolutionary Guards, to return to Iraq with the feeling that he bears the duty to defend Iran against his countrymen. Third: Iraqi television channels and newspapers that are supported by some politicians and parties, or directly from Iran, as these channels and newspapers work without censorship or controls for media messages, as they broadcast, day and night, to build a stereotypical image of loyalty to Iran at the expense of Iraq, they thank and praise the leadership Iranian leaders and their interventions, and portray Iranian leaders as heroes in the eyes of the Iraqi people. Fourth: Some clerics who use the pulpits for political purposes, as they work to integrate the religious sect into Iran, so that anyone who tries to prejudice it affects the sect, and that the Iranian protection continues for Iraq. Hence, it is a part of it. Fifth: The Iranian Electronic Army, which consists of men of religious parties, and some loyal to Iran, works on social media to create public opinion, far from Iraqi patriotism, as it supports all Iranian policies, and fights anyone who talks about it, and uses Iraqi names, to delude people that the account holder A patriotic Iraqi, but loyal to Iran, in order to make Iraqi youths convinced that loyalty to Iran is already widespread, and that people agree on it. The victim in all of this is the Iraqi society, which these five parties are fighting, and are working to tear it apart by igniting a war between its components and fragmenting its opinion regarding Iranian interference, and convincing that its merit is very great, and that thanks and appreciation are a duty, and the only beneficiary of this is Iran that wants to swallow up Iraq, its land and people. .