HUSAM ALTAEE
حـســـام الطــائي

افكار الصورة الاعلامية بين النسخ و الاستيراد

تَعمل القنواتُ الفضائيةُ بأنواعها على جذب أكبر عدد من المشاهدين عن طريق تقديم أسلوب جَديدٍ للصورة الإعلامية ومُحتوى الرسالة الإعلامية، وهذا الأسلوب الجديد يُعطي للقنوات الفضائية شخصية إعلامية مُختلفة ومُتميزة تُسهم في زيادةِ تأثير الرسالة الإعلامية، بذلك يشعر المشاهد بأنه يُتابع ما هو جديد ومُختلف عن باقي القنوات الفضائية، ولتحقيق تأثير الصورة ومُحتوى الرسالة الإعلامية، يَجب على القناة الفضائية إيجاد قسم يَختص بالتفكير والابتكار لكل ما هو جَديد ومُتميز ومُناسب لشخصيةِ القناة الإعلامية ورسالتها وجُمهورها المستهدف. أما إذا تشابه مُحتوى الرسالة الإعلامية لقناة مُعينة مع باقي القنوات الفضائية، فيتم على الأقل العمل على اختلاف الصورة الإعلامية المتكونة من شكل الاستوديو والألوان وطريقة التصوير، وهنا تكمن المعضلة؛ لأن بَعض المستثمرين والمديرين يَنسخون هذه الأفكار من قنوات فضائية كبيرة في الساحة الإعلامية، مثل الألوان وأشكال الاستوديوهات وأساليب التصوير التي تكون جَميعها الصورة الإعلامية للقناة الفضائية، بمعنى قطف ثمار أفكار الآخرين وجُهودهم واستخدامها دون إذن مُسبق. إن هذا النسخ المباشر يُسبب فقدان شَخصية القناة وصورتها الإعلامية، وبالتالي يؤدي إلى ضعف تأثيرها على الجمهور المستهدف وخسارة المنافسة مع باقي القنوات الفضائية؛ لأن المشاهد يَشعر بأنه يُتابع نُسخة ضَعيفة من قناة أخرى تم نَسخ أفكار صورتها الإعلامية، وهذا يُظهر ضَعف القناة الفضائية في ابتكار ما هو جديد ومُناسب لشخصيتها وتوجهاتها، وعجزها عن التفكير باستقلالية. نَسخ أفكار الصورة الإعلامية عن طريق أخذ نتائج تفكير الآخرين وجهودهم وتطبيقها مُباشرة يُظهر صورة إعلامية مُشوهة؛ لأن ذلك يتم دون مَعرفة ما هي المستلزمات المطلوبة للوصول إلى نفس مُستوى صُورة القناة التي تم نَسخ أفكار صُورتها الإعلامية، وما هي الخطوات التي تمت من حيث طريقة اختيار نوعية الكاميرات وعددها ونوع الإضاءة ودرجة حرارتها، وما هي الألوان المستخدمة ودرجاتها الدقيقة بالأرقام، والتي تتوافق مع باقي المكونات وتنسيقها جميعاً مع استوديو التحكم، وأيضاً دون المرور بالعدد الكبير من التجارب الفاشلة والناجحة للظهور بالصورة النهائية المناسبة، فقد تكون القناة التي تم نسخ أفكارها قد قامت بأكثر من 50 مُحاولة لتنسيق صُورتها الإعلامية النهائية، أما القناة النساخة لهذه الصورة فلا تملك القُدرة على عَمل نفس التجارب، وقد يتطلب الأمر الاستعانة بشركات وخُبراء مُختصين للوصول إلى النتيجة النهائية للصورة الإعلامية للقناة في الشاشة. عليه فإن عَدم المرور بهذه التجارب الطويلة والمكلفة بالمال والوقت، يُظهر الصورة الإعلامية مُشوهة للقناة الفضائية مَهما كانت المحاولات كثيرة لتصحيحها وتطويرها، بل قد تكون هذه المحاولات مُكلفة بالمال والوقت أكثر، إن البديل الجيد والحَل الأفضل للوصول إلى نتائج مُرضية هو استيراد الأفكار المكونة للصورة الإعلامية بدلاً من نَسخها، خصوصاً إذا كانت القناة لا تملك الوقت والدعم المالي الكافي للابتكار؛ لذلك يتم استيراد الصورة الإعلامية؛ حَيث تأتي مَع خُبرائها وأدواتها ومكوناتها وتجاربها كافة. إن استيراد الأفكار المكونة للصورة الإعلامية يُعطي إمكانية التغيير والإضافة لمكونات الصورة الإعلامية، وذلك بحسب مُتطلبات القناة الفضائية ونوعها إن كانت إخبارية أو عامة، وأيضاً إمكانية التطوير لفكرة الصورة الإعلامية في المستقبل ورفع مُستواها بالاستعانة بكادر القناة الداخلي، فعندما يكون أساس بناء الصورة الإعلامية للقناة قوياً يمكن أن يتم تطويره بشكل سَهل وسريع والخروج بنتائج تكون أفضل دائماً، بذلك يُمكن للقناة الفضائية أن تتميز حتى لو كانت جديدة على الساحة؛ لأن الصورة الإعلامية تُضيف تأثيراً قوياً على المشاهد يُقارب تأثير مُحتوى الرسالة الإعلامية. بالنهاية يمكن القول إن نجاح أي قناة فضائية يعتمد على عدد المشاهدين، ولتحقيق هذا الشيء يجب أن تقدم القناة الفضائية نفسها على أنها مُختلفة عن الباقين، فإن على الأقل بصورتها، فإن تشابهت مع باقي القنوات ونسخت أفكارهم حكم عليها بالفشل

Satellite channels of all kinds work to attract the largest number of viewers by presenting a new method for the media image and the content of the media message, and this new method gives the satellite channels a different and distinct media personality that contributes to increasing the impact of the media message, thus the viewer feels that he is following what is new and different from other channels The satellite channel, in order to achieve the effect of the image and the content of the media message, the satellite channel must find a section specialized in thinking and innovation for everything that is new and distinct and suitable for the personality of the media channel, its message and its target audience. But if the content of the media message of a particular channel is similar to that of other satellite channels, then at least work is done on the difference in the media image made up of the studio shape, colors and method of photography, and here lies the dilemma. Because some investors and managers are copying these ideas from large satellite channels in the media arena, such as colors, studio shapes and photographic methods, which all constitute the media image of the satellite channel, meaning harvesting the fruits of others' ideas and efforts and using them without prior permission. This direct copying causes the channel to lose its character and media image, thus weakening its impact on the target audience and losing competition with other satellite channels. Because the viewer feels that he is following a weak version of another channel, her media image ideas have been copied, and this shows the satellite channel’s weakness in inventing what is new and appropriate for its personality and orientations, and its inability to think independently. Copying the ideas of the media image by taking the results of other people's thinking and efforts and applying them directly, revealing a distorted media image; Because this is done without knowing what are the requirements required to reach the same level of the channel image from which the ideas of the media image were copied, and what steps were taken in terms of the method of choosing the quality of the cameras, their number, type of lighting and their temperature, and what colors are used and their exact degrees in numbers, which correspond to The rest of the components and coordinating them all with the control studio, and also without going through the large number of failed and successful experiences to appear in the final appropriate image, the channel whose ideas were copied may have made more than 50 attempts to coordinate its final media image, and the channel that copied this image does not have the ability to work The same experiences, and it may require the use of specialized companies and experts to reach the final result of the channel's media image on the screen. Therefore, not going through these long and costly experiments with money and time, the media image appears distorted for the satellite channel, regardless of the many attempts to correct and develop it. Rather, these attempts may cost more money and time, and the good alternative and the best solution to reach satisfactory results is to import the ideas that make up the media image instead Who copied it, especially if the channel did not have sufficient time and financial support to innovate; So the media image is imported; It comes with all its experts, tools, components and experiences. Importing the ideas that make up the media image gives the possibility to change and add to the components of the media image, according to the requirements of the satellite channel and its type whether it is news or general, and also the possibility of developing the idea of the media image in the future and raising its level with the help of the channel’s internal staff, when the basis for building the media image of the channel is strong, it can be To be developed in an easy and fast manner and to produce results that are always better, so that the satellite channel can be distinguished even if it is new to the scene; Because the media image adds a strong influence on the viewer, it approximates the effect of the content of the media message. In the end, it can be said that the success of any satellite channel depends on the number of viewers, and in order to achieve this thing, the satellite channel must present itself as being different from the rest, because at least in its image, if it resembles the other channels and copies their ideas, it is condemned to failure.