HUSAM ALTAEE
حـســـام الطــائي

الدروع المذهبية الايرانية

بعد فشل محاولة ايران في “تصدير الثورة الايرانية” نحو الدول العربية عن طريق تحريك الجماهير ضد حكوماتها لاسقاطها و الدعوة المذهبية بجعل الانتماء المذهبي فوق الانتماء الوطني قررت ايران ان تتجه وبعد عام ١٩٩٠ الى مشروع اخر يحقق لها التوسع و السيطرة في الدول العربية دون اظهار الاختلاف القومي بين العرب و الفرس ولهذا كانت فكرة المشروع الجديد هو استخدام العرب ضد العرب بحجة نصرة المذهب من الظلم السائد و تحقيق الوحدة المذهبية على حساب الوطنية فكان مشروع “الدروع المذهبية” هو الخطوة الجديدة لتصدير الثورة الايرانية ولكن بقناع جديد. شعرت ايران عام ٢٠٠٣ ان الوقت قد حان لانطلاق المرحلة الاولى من مشروع تحويل الدولة الى المذهب و صناعة “الدروع المذهبية” خارج حدودها عن طريق رسم صورة ذهنية و نمطية جديدة في عقول الجمهور العربي باستخدام الاعلام الناطق بالعربية و مؤسسات المجتمع المدني و المؤسسات الدينية خارج حدودها فكانت تحول و تغير الصورة الذهنية و النمطية الدارجة و المتعارف عليها من “ايران شيعية المذهب” الى “ايران هي المذهب الشيعي” وهذه النقلة خطيرة جدا حيث تحولت من “دولة الى مذهب” فاصبح كل من يتهم ايران و كأنما يتهم المذهب الشيعي و هذا ما كانت ايران تعمل علية منذ عام ٢٠٠٣ الى الان حيث كانت تزرع هذه الصورة في العقول لتترسخ و تنضج، بعد الربيع العربي الذي اسقط حكومات عربية عدة دعمت ايران مشروع “الدروع المذهبية” بشكل كبير جدا لينتشر في دول الربيع العربي ليكسب و يخترق اكبر عدد من الجمهور ليكونوا دروعا لايران داخل دولهم العربية. مشروع “الدروع المذهبية” الايراني يحمل هدفين الاول هو لضمان زعزعة و تحطيم الجبهة الوطنية الداخلية و الترابط الاجتماعي حيث ان الجمهور “المخترق و الذي تاثر بالصورة الذهنية و النمطية” يشعر في حال اتهام ايران من قبل اي جهة داخلية وطنية بان “المذهب” هو المتهم و ليس “الدولة” فتبدا الاتهامات و المهاترات و حتى ترتفع اصوات دعما لايران على حساب الوطن. الهدف الثاني هو لضمان تدخل ايران في الشؤون الداخلية العربية عامة و الخليجية خاصة بحجة حماية الطائفة من الظلم او المساهمة في تهدئة الوضع الداخلي بهذا ايران تُشعر الطائفة بأنها تدافع عنهم و تحميهم من ظلم حكومة وطنهم و هنا تبدا اخطر مرحلة وهي مرحلة “الخروج عن الولاء الوطني” و الاتجاه بالولاء الى دولة اخرى و هو بتفكير الخارجين عن الولاء الوطني “ولاء للمذهب وحماية له من ظلم حكومة الوطن” فيُسهل هؤلاء دخول ايران في الشأن الداخلي للوطن و يصبحون ادوات لتمثيل و تنفيذ السياسات الايرانية داخل اوطانهم متصورين انهم “يحمون المذهب من الظلم” لكنهم لا يعلمون انهم ينفذون سياسة ايران لاحتلال دولتهم و يظهر هذا الهدف من تصريحات نائب قائد فيلق القدس اللواء إسماعيل قائاني عندما قال “إيران مستمرة بفتح بلدان المنطقة و إن الجمهورية الإسلامية بدأت بسيطرتها على كل من أفغانستان و العراق و سوريا و فلسطين وإنها تتقدم اليوم في نفوذها في بقية بلدان المنطقة” و اكده ايضا حيدر مصلحي وزير الاستخبارات الإيراني السابق عندما قال “إيران تسيطر فعلاً على أربع عواصم عربية”. الغريب بالامر ان الجمهور المتاثر او جمهور “الدروع المذهبية” و لانه تعرض لغسيل دماغ بزراعة صورة ذهنية نمطية لا يمكن ان يصدق بان ايران تنفذ اجندتها الخاصة بالتوسع و السيطرة و انها تكذب عليهم بحُجة حماية اصحاب المذهب من ظلم حكومتهم حتى و ان صدرت تصريحات من كبار قادة ايران لا تجد صدى في عقول الجمهور المتاثر “الدروع المذهبية” ولكنهم يتاثرون بشدة من اي تصريح يصدر عن اي شخص ضد ايران و ان كان على مستوى موظف بسيط. مشروع “الدروع المذهبية” يهدف في النهاية الى تحقيق حلم “الامبراطورية الفارسية” كما قالها مستشار الرئيس الايراني علي يونسي ولكن هذه المرة باستخدام المذهب لحقن الجمهور و تحويلهم الى “دروع مذهبية” و جعله يتحرك لتحقيق سياسات ايران دون ان يعلم انه مخدوع.

After the failure of Iran's attempt to "export the Iranian revolution" to the Arab countries by moving the masses against their governments to topple them and the sectarian call by making sectarian affiliation above the national affiliation, Iran decided to turn and after the year 1990 to another project that would achieve expansion and control in the Arab countries without showing difference The nationalist between the Arabs and the Persians, and this is why the idea of the new project was to use the Arabs against the Arabs under the pretext of supporting the doctrine from the prevailing injustice and achieving sectarian unity at the expense of patriotism. The “sectarian shields” project was the new step to export the Iranian revolution, but with a new mask. In 2003 Iran felt that the time had come to launch the first phase of the project to convert the state to a sect and manufacture “sectarian shields” outside its borders by drawing a new mental and stereotypical image in the minds of the Arab public using Arabic-speaking media, civil society institutions and religious institutions outside its borders The transformation and change of the mental and stereotypical common and recognized image from “Iran is the Shiite sect” to “Iran is the Shiite sect.” This shift is very dangerous, as it transformed from a “state to a sect.” So everyone accuses Iran, as if accusing the Shiite sect, and this is what Iran has been working on it from 2003 until now, as it was planting this image in minds to take root and ripen, after the Arab Spring that brought down several Arab governments. Iran supported the "sectarian shields" project in a very large way to spread in the Arab Spring countries to gain and penetrate the largest number of the public. To be shields for Iran within their Arab countries. The Iranian "sectarian shields" project carries two goals. The first is to ensure destabilization and destruction of the internal national front and social cohesion, as the "penetrating and influenced by the mental and stereotypical image" feels that if Iran is accused by any internal national party, the "sect" is the accused And not "the state", so accusations and polemics begin, until voices in support of Iran rise at the expense of the homeland. The second goal is to ensure Iran's interference in the internal affairs of the Arab countries in general and the Gulf, in particular under the pretext of protecting the community from injustice or contributing to calming the internal situation. This is where Iran feels the sect defends them and protects them from the oppression of their homeland’s government. “And the tendency of loyalty to another country, which is in the thinking of those outside the national loyalty,“ loyalty to the sect and protecting it from the oppression of the nation’s government. ”They facilitate the entry of Iran into the internal affairs of the homeland and become tools for representing and implementing Iranian policies inside their own countries, imagining that they“ protect the doctrine from injustice. But they do not know that they are implementing Iran's policy to occupy their country, and this goal is evident from the statements of the Deputy Commander of the Quds Force, Major General Ismail Qaani, when he said, “Iran continues to conquer the countries of the region and that the Islamic Republic started with its control over Afghanistan, Iraq, Syria and Palestine, and it is advancing today in Its influence in the rest of the countries of the region ”and was also confirmed by Haider Moslehi, the former Iranian intelligence minister, when he said,“ Iran actually controls four Arab capitals. ” The strange thing is that the affected public or the crowd of "sectarian shields" and because it was brainwashed by planting a stereotypical image cannot believe that Iran is implementing its agenda for expansion and control and that it is lying to them under the pretext of protecting the followers of the doctrine from the oppression of their government even if statements are issued by senior officials. Iran's leaders do not find an echo in the minds of the affected public, "sectarian shields", but they are deeply affected by any statement issued by anyone against Iran, even if it is at the level of a simple employee. The "sectarian shields" project aims in the end to realize the dream of the "Persian Empire", as stated by the advisor to the Iranian president, Ali Younsi, but this time by using the doctrine to inject the public into "sectarian shields" and make him move to achieve Iran's policies without knowing that he is deceived.